Terveyttä ja hyvinvointia vuodesta 1927

Mäntän Syke tarjoaa terveyttä ja hyvinvointia edistävää monipuolista ja iloista liikuntaa kaikenikäisille naisille ja miehille, tytöille ja pojille.

Sykkeen perustava kokous pidettiin 16. helmikuuta 1927. Sen nimi oli Mäntän Naisvoimistelijat. Seuran tavoitteena oli virittää ja lujittaa paikkakunnalla liikuntaharrastusta toimeenpanemalla voimistelu- ja urheiluharjoituksia sekä hankkimalla näihin sopivia välineitä.

Voimistelun aatteellista oppia antoi Suomen Naisten Liikuntakasvatusliiton voimistelunopettaja Martta Ylönen, joka kävi esitelmöimässä Mäntässä. Ylösen mukaan sisällissodan jälkeisien sukupolvien tuli voimisteluharjoitusten kautta oppia myös arkielämässä nopeaan kuuliaisuuteen, ankaraan rehellisyyteen ja ehdottomaan oikeudenmukaisuuteen. Liikuntakasvatuksen tavoitteena tuli olla ihmisen kehittäminen kauniiksi ja sopusuhtaiseksi ei vain ruumiiltaan vaan myös sielultaan.

Mäntän Sykettä perustettaessa Suomi oli voimakkaasti kahtiajakautunut myös harrastustoiminnassa. Mäntässä uusi voimisteluseura luokiteltiin porvarilliseksi. Sen perustivat G.A. Serlachius Oy:n toimihenkilönaiset ja toimihenkilöiden rouvat, ja yhtiö tuki seuraa monella tavalla. Myös opettajia oli mukana.

Kansan eheyttämisajatus oli kuitenkin valtakunnallisen liikuntakasvatuksen keskeinen tavoite. Korostettiin, että jokainen suomalainen nainen säätyyn ja arvoon katsomatta voi kantaa naisvoimisteluaatteen lippua. Tähän Mäntän Naisvoimistelijatkin halusi antaa mahdollisuuden. Sykkeen riveihin on alusta lähtien kenen tahansa ollut helppo liittyä.

Mäntän Syke Ry:ksi nimi vaihdettiin vuonna 2000. Ohjelmisto oli kehittynyt naisvoimistelusta monipuoliseksi, terveyttä ja hyvinvointia edistäväksi ryhmäliikunnaksi. Jäsenistöön oli tullut myös miehiä ja poikia.

Sykettä perustamassa oli 27 liikunnasta innostunutta naista. Lapsille ja nuorille suunnattu toiminta alkoi vuonna 1945, jolloin jäsenmäärä kasvoi 40:stä 229:ään. Eniten jäseniä oli 190-luvun lopussa, vuosittain keskimäärin 280 liikkujaa. Syyskaudelle 2018 on ilmoittautunutu noin 200 ihmistä. Osallistujien ikähaitari on leveimmillään ollut alle 2-vuotiaasta taaperosta yli 90-vuotiaaseen ikiliikkujaan.

Aluksi toiminta keskittyi perinteiseen voimisteluun. Yhteisiä retkiä ja kisamatkoja valtakunnallisiin tapahtumiin tehtiin myös paljon. Vuosikymmenten saatossa ohjelmisto on elänyt ajan hengessä ja jäsenistön kiinnostuksen mukaan. Sykkeen riveissä on mm. pelattu lentopalloa, tanssittu rivi- ja itämaista tanssia, Bailatinoa ja Zumbaa. Tehojumppaa on harrastettu monen nimisenä. Syke järjesti myös seudun ensimmäiset joogatunnit. Lapsille ja nuorille on pyritty löytämään innostavia ja lajeja ja kannustettu heitä liikkumaan pienestä pitäen.

Mäntän Syke on tärkeä toimija Mänttä-Vilppulan yhteisössä edistäessään ihmisten hyvinvointia ja terveyttä. Tämä tehdään iloisessa ja innostuneessa yhteishengessä. Syke on lähellä ja siellä on hyvää seuraa.

Tekstin lähde: Henna Ketosen kirjoittama historiakooste seuran 80-vuotisjuhliin vuonna 2007

Kuva: Mäntän Sykkeen arkisto

Mäntän Syke Ry:n Rekisteri- ja tietosuojaseloste on alla olevan linkin takana.

Step-Aerobic oli suosittua 1990-luvulla